Summi1
Summit2

Ljiljana Mijić, Sinagoga: Edukacije i motivisanje zaposlenih vode nas ka napretku

KROZ PRIZMU TRGOVCA

Intervju

06.12.2024

Ljiljana Mijić, menadžer maloprodaje u trgovačkoj kompaniji Sinagoga, istakla je u razgovoru za naš portal da naša tržišna scena odavno ide u korak sa svetskim trendovima. Kao najveći nedostatak, ona izdvaja, nizak nivo kupovne moći, koji utiče na obim prodaje. Njeno mišljenje je da je za napredak sektora neophodno osluškivanje i ispunjenje zahteva potrošača i kupaca, kako bi stvarali pozitivan i lojalan međusobni odnos.

Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs

Kako biste opisali današnju trgovačku scenu u našoj zemlji?
Moje mišljenje je da je trgovačka scena u Srbiji vrlo dinamična i raznovrsna. Dominiraju veliki trgovinski lanci, što domaći, što strani, koji pružaju veoma šarenoliku ponudu prehrambenih i neprehrambenih proizvoda. Bez obzira što oni dominiraju, lokalne trgovine zauzimaju značajno mesto na tržištu, jer su “komšijske” prodavnice ono što je kupcima privlačno, zbog prisnijeg odnosa sa prodavcima i brže i jednostavnije usluge. Sve to zajedno doprinosi stvaranju lojalnosti i poverenja kupaca.

Da li postoji nešto što biste voleli da bude prisutno i kod nas, a poznato vam je već da primenjuju trgovci u svetu ili regionu?
Tržišna scena u Srbiji se odavno prilagodila globalnim promenama i sve više se usvajaju svetski standardi, primenjujući savremene norme i pravila ponašanja u svom poslovanju. Prema mom mišljenju, ne odstupamo mnogo od evropskih zemalja po pitanju razvoja i primene novih tehnologija i tehnika, obuci kadrova, ali još u nedovoljnoj meri, te su potrebne stalne obuke i usavršavanja. Akcenat bi trebalo da bude na usavršavanju malih lokalnih trgovina, jer trgovinski lanci već imaju razvijenu svest o fakorima koji utiču na unapređenje prodaje.

Na šta odmah obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
Kad uđem u prodavnicu prvo što zapazim je higijena i urednost objekta. Veoma mi je bitno da su i objekat i izložena roba čisti, vidljivi, da su artikli pristupačni i da su cene usklađene. Jedan od bitnih fakora su i gužve na kasama, gde dugi redovi izazivaju negativan efekat na kupce, naročito ako postoji mogućnost rada više kasa.

Akcenat bi trebalo da bude na usavršavanju malih lokalnih trgovina, jer trgovinski lanci već imaju razvijenu svest o fakorima koji utiču na unapređenje prodaje.

Koji su, prema vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Najveći nedostatak je kupovna moć građana, koja je na veoma niskom nivou, što i te kako utiče na obim prodaje. Prodaja se, uglavnom, svodi na kupovinu osnovnih životnih namirnica i sredstava za ličnu higijenu, a robe uske potrošnje se veoma često prodaju na akcijama i velikim godišnjim popustima (Black Friday...). Takođe bih kao nedostatak navela i nedovljno obučen kadar, čestu neusklađenost cena, koja je više izražena u većim trgovinskim centrima u odnosu na manje, kao i nespecijalizovanost određenih robnih grupa, kao što su npr. veganski i organski proizvodi koji još uvek nisu zastupljeni na tržištu u onoj meri koliko bi trebalo, a imaju velik potencijal...

Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama – kako unaprediti sektor?
Kao što sam u ranijem izlaganju navela uklanjanje većine nedostataka kao i poboljšanje unapređenja sektora trgovine, možemo postići konstantnim obukama, edukacijama i motivisanjem zaposlenih, usvajanjem novih znanja i veština, kao i stalnoj težnji ka usavršavanju i napredovanju, korišćenjem novih tehnika i tehnologija kako u sektoru prodaje, tako i u sektoru nabavke, distribucije i same proizvodnje proizvoda, jačanje ,,komšijskih'' prodavnica, pružanje podrške i forsiranje domaćih proizvoda. Jedan od najbitnijih, prema mom mišljenju, je bolji pristup, osluškivanje, prilagođavanje i omogućavanje ispunjenja zahteva potrošača i kupaca, stvarajući pozitivan i lojalan međusobni odnos.