Autor: Kantar
Organski i bio proizvodi su već duže vreme globalni trend koji odgovara na potrebu zdravije ishrane. Ipak, postoje i određene prepreke po pitanju razumevanja i stavova potrošača.
U našem trećem talasu istraživanja ove teme, beležimo otvorenost i zainteresovanost potrošača, posebno u određenim kategorijama proizvoda, ali i demografskim grupama.
Da li se organski proizvodi radije biraju i postoji li spremnost da se plati više?
Bar svaki drugi potrošač navodi da radije bira organske i bio proizvode u odnosu na obične. Preferencije ka organskim i bio proizvodima opstaju, 69% njih navodi da ih radije bira, a 64% navodi da je spremno da plati više za njih. Žene su otvorenije ka ovim vrstama proizvoda.
Imajući u vidu inflatorne pritiske koji potrošače obično navode da postaju štedljiviji, izgleda da organski i bio proizvodi nude dodatnu vrednost za koju kupci postaju spremniji da plate više. Pored sve veće prisutnosti, intenzivnih marketinških komunikacija i promotivnih aktivnosti, takođe je moguće da u sveopštom rastu cena i eventualna razlika u ceni postaje zanemarljiva.
Kako se kupuju?
Bar svaki drugi ispitanik navodi da se u njihovom domaćinstvu kupuju organski i bio proizvodi bar jednom mesečno (66% organske, 66% bio proizvode). Tek svaki deseti ispitanik uopšte ne kupuje ovu vrstu proizvoda (11% organske, 14% bio). Kupovina bio proizvoda bar jednom mesečno je učestalija.
Ove godine, najviše kupaca navodi da kupuje organske ili bio žitarice i zrnevlje (63%), slede voće i povrće (59%), a zatim jaja (55%). Kada gledamo trendove, rast je posebno uočljiv kod kategorije jaja, i to iz godine u godinu.
Skoro polovina ispitanika (46%) kupovinu organskih proizvoda obavlja u prodavnicama zdrave hrane, trećina (34%) u velikim prodajnim lancima (hipermarketi i supermarketi), dok oko petine potrošača (18%) kupovinu organskih i bio proizvoda obavlja direktno kod malih proizvođača.
Žene i stanovnici urbanih sredina češće kupuju u velikim prodajnim lancima u odnosu na ostale, što s jedne strane može da odražava ustaljene navike ili dostupnost, a s druge sve veće prisustvo navedenih proizvoda u velikim prodajnim lancima.
Koje robne marke su poznate?
Bio špajz je i dalje najpoznatija marka među proizvodima sa oznakama organski i bio (60%). Slede dmBio (59%), a zatim Delhaize Bio (50%) kao marke koje prepoznaje polovina ispitanika.
Poznatost raste za većinu robnih marki, ali je posebno uočljiv za Nature’s promise i Superfood.
Žene poznaju i pominju češće određene marke sa oznakama organski i bio od muškaraca: dm bio (74%, nasuprot 44%), Bio špajz (72%, nasuprot 49%), i Delhaize Bio (58%, nasuprot 42%), dok mladi češće izdvajaju: dmBio (77%), Delhaize Bio (63%) i Joya (42%).
Otvorenost ka bio i organskim proizvodima je značajna, i raste učestalost kupovine ovih proizvoda bar jednom mesečno. Specijalizovane radnje su i dalje glavna mesta kupovine. Više od 60% kupaca iskazuje spremnost da plati više, što ukazuje na percepciju vrednosti i kvaliteta. Ipak, svaki treći kupac i dalje nije ubeđen ili privučen.
O kompaniji Kantar je vodeća svetska kompanija za istraživanja, saznanja i konsalting (www.kantar.com). Pokriva preko 90 tržišta, a predstavnik za Srbiju i Crnu Goru je TMG Insights, sa sedištem u Beogradu. Za dodatne informacije, pišite na: office@kantartns-rs.com. |
O istraživanju Istraživanje je obuhvatilo 500 ispitanika koji reprezentuju punoletnu populaciju i realizovano je onlajn, u periodima: 2-8. jun 2022; 4-6. jul 2023. i 24-29. septembar 2024. godine. |