Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Kako biste opisali današnju trgovačku scenu u našoj zemlji?
Naša trgovačka scena prolazi kroz transformaciju između tradicionalnih vrednosti i savremenih trendova. Tržište balansira između ekonomskih izazova i prilika za investiciju. Ključ opstanka za sve učesnike ove scene je sposobnost da se razumeju potrebe i navike potrošača, da se usvoje moderne tehnologije i da se zadrži fleksibilnost u poslovanju. Oni koji se najbrže prilagode ovakvom dinamičnom okruženju dobiće priliku da se pozicioniraju kao lideri. Najveće karakteristike ovakvog okruženja su uspon e-trgovine, diskontni lanci koji postaju važniji, modernizacija tradicionalne trgovine, svest o kvalitetu i poreklu, tehnološke inovacije i budućnost.
Da li postoji nešto što biste voleli da bude prisutno i kod nas, a poznato vam je već da primenjuju trgovci u svetu ili regionu?
Svet je jedno globalno selo, a kompanije su generalno vrlo otvorene da prihvate inovacije iz razvijenijih zemalja. U tom smislu mislim da trgovinski sektor u Srbiji ne zaostaje mnogo u odnosu na najbolje svetske trgovinske lance. Akcijske aktivnosti, programi lojalnosti i personalizacija ponude su nam na vrlo visokom nivou. Veoma smo brzi u digitalizaciji trgovine, a u prilog tome govori to da mnoge prodavnice u Srbiji odavno imaju online šopove, mogućnost click&collect kupovine, self-checkout kase, sken za tren usluge, plaćanje računa i podizanje novca na kasama. Najveći trgovinski lanci u Srbiji posebno vode računa o održivom poslovanju, i rade na širenju svesti o smanjenju otpada, kompostiranju ostataka hrane i reciklaži ambalaže. I pored svega toga, mislim da ima još prostora za razvoj, i u tom smislu mislim da će se u budućnosti mnogo snažnije razvijati omnichannel pristup kupcima, peronalizacija uz pomoć AI, odnosno kreiranje ponude na bazi podataka o navikama kupaca, proširena stvarnost AR, kroz vizuelizaciju proizvoda pre kupovine, zatim mikro-logistika i brza dostava, i na kraju možda čak i prodavnice bez kasa i zaposlenih.
Oni koji se najbrže prilagode dinamičnom okruženju dobiće priliku da se pozicioniraju kao lideri. |
Na šta odmah obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
Bilo profesionalno ili ne, u svaku trgovinu ulazim i posmatram kao kupac, jer to je pravi nači da vidim realnu sliku. Prvo i osnovno, na osnovu čega percipiram svaku trgovinu, je sam ulaz, higijena prodavnice, atmosfera, cenovno označavanje, svežina i raznovrsnost proizvoda na svežim odeljenjima. Konačna slika i krajnja percepcija je svakako usluga i to u delu dostupnosti, ljubaznosti osoblja, odnosno brzine i prohodnosti na kasama.
Koji su, prema vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Glavni nedostatak našeg trgovačkog sektora je spora tranzicija iz tradicionalnog načina poslovanja u moderno savremeno okruženje koje postoji na Zapadu, na daleko razvijenijim tržištima. Posebno bih izdvojio nedostatak inovacija i digitalizacije, dominatno fokus na cenu, a ne na kvalitet, neefikasna logistika, nedovoljno ulaganje u ljudske resurse, regulativa i administrativne prepreke, održiva poslovna praksa nije prioritet u poslovanju mnogih i posebno veliki pritisak internacionalnih brendova kroz visoke standarde na naše domaće maloprodajne lance.
Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama – kako unaprediti sektor?
Ovakve poruke za kraj najbolje oslikavaju citati poznatih ljudi, a jedan od takvih je i citat jednog od najvećeg inovatora našeg savremenog doba, Džefa Bezosa, osnivača i bivšeg CEO Amazona: Jedini način da preživimo i rastemo u ovom brzom svetu je da se stalno prilagođavamo i inoviramo. Moramo se fokusirati na naše ljude, našu kulturu i na to da pružimo vrednost potrošačima.