Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Šta za Vas predstavlja preuzimanje ove uloge u Udruženju pivara?
Preuzimanje uloge direktorke Udruženja pivara Srbije za mene predstavlja veliku čast i odgovornost, ali i priliku da doprinesem sektoru koji ima duboke korene u našoj tradiciji i kulturi. Zajedno sa članicama Udruženja, radiću na jačanju prepoznatljivosti industrije i promociji piva na savremen i inovativan način. Pivska industrija povezuje ljude, stvara vrednost i ima značajan uticaj na ekonomiju, a biti deo njenog razvoja za mene je izuzetno važan i inspirativan izazov.
Dolazite iz AmCham-a, gde ste stekli značajno iskustvo u poslovnoj zajednici. Kako će to iskustvo doprineti Vašem radu u Udruženju?
Rad u AmCham-u mi je omogućio dublje razumevanje poslovnog okruženja, regulatornih izazova i značaja saradnje između privatnog i javnog sektora. Kroz različite inicijative, stekla sam iskustvo u kreiranju politika koje unapređuju poslovnu klimu, kao i u vođenju edukativnih programa i projekata usmerenih na odgovorno poslovanje. Ovo znanje želim da primenim u Udruženju kako bismo dodatno ojačali percepciju i konkurentnost pivske industrije.
Koji su Vaši glavni ciljevi na čelu Udruženja pivara u narednom periodu? Planirate li nove inicijative ili projekte koji bi dodatno podržali razvoj sektora?
Pivo je mnogo više od pića – ono okuplja ljude i donosi uživanje u posebnim trenucima. U 2025. želimo da ga još više približimo potrošačima, istaknemo njegov kvalitet i prirodne sastojke. Pokrenućemo kampanju koja će osvežiti percepciju piva i inspirisati ljubitelje piva da ga dožive na nove načine. Verujemo da pivo, uz odgovornu konzumaciju, doprinosi bogatijem društvenom iskustvu, okupljanju i uživanju u jednostavnim životnim radostima.
Kakav je trenutni položaj pivarske industrije u Srbiji u odnosu na region i Evropu?
Pivska industrija u Srbiji beleži stabilan rast, sa rekordnom proizvodnjom od 5.581 miliona hektolitara u 2023. godini i rastom izvoza od 8,39%, dok je uvoz opao za 32,76%[1]. Ovi podaci potvrđuju jačanje domaće proizvodnje i konkurentnosti.
Prosečna potrošnja piva po glavi stanovnika iznosi 65,2 litra godišnje, što je u rangu evropskog proseka, ali niže u odnosu na vodeća tržišta, poput Češke i Nemačke. Tržište je stabilno, a dodatni potencijal leži u prilagođavanju novim potrošačkim trendovima i daljem jačanju domaće proizvodnje.
Mi smo među vodećim proizvođačima i izvoznicima u regionu, sa ključnim tržištima u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Mađarskoj, Bugarskoj i Hrvatskoj. Ipak, visok nivo akciza ostaje izazov. Republika Srbija ima 17. najvišu akcizu po litri piva i 19. najviše ukupno akcizno opterećenje u poređenju sa zemljama Evropske unije, što utiče na cene i konkurentnost industrije.
Pokrenućemo kampanju koja će osvežiti percepciju piva i inspirisati ljubitelje piva da ga dožive na nove načine. Verujemo da pivo, uz odgovornu konzumaciju, doprinosi bogatijem društvenom iskustvu, okupljanju i uživanju u jednostavnim životnim radostima. |
Koliko je važno povezivanje domaćih proizvođača sa globalnim trendovima i praksama?
Domaća pivska industrija je deo globalnog tržišta i njeno povezivanje sa svetskim trendovima ključno je za dugoročni razvoj. Usvajanje savremenih tehnologija, održivih praksi i inovacija omogućava pivarama da ostanu konkurentne, prilagode se promenama u potrošačkim navikama i prošire izvoz. Velika prednost članica Udruženja je njihova povezanost sa međunarodnim kompanijama, što omogućava direktnu razmenu znanja i najboljih praksi. Time se podiže kvalitet proizvodnje, dok usklađivanje sa međunarodnim standardima dodatno jača stabilnost i konkurentnost industrije u Srbiji.
Na koji način Udruženje može doprineti unapređenju saradnje između velikih i malih pivara?Pivska industrija je raznolika i dinamična, a Udruženje može igrati ključnu ulogu u povezivanju velikih i malih proizvođača. Kroz zajedničke inicijative, razmenu znanja i promociju pivske kategorije, možemo osigurati da svi akteri u industriji imaju prostor za rast i razvoj. Ključno je da zajedno gradimo stabilno poslovno okruženje koje podstiče inovacije i omogućava dalji razvoj industrije.
Kako zamišljate budućnost pivske industrije u Srbiji u narednim godinama?
Verujem da pivska industrija u Srbiji ima snažan potencijal za rast, što potvrđuju stabilna proizvodnja i rast izvoza. Ključnu ulogu u njenom razvoju igraće inovacije, održiva proizvodnja i prilagođavanje savremenim potrošačkim trendovima. Industrija već zapošljava više od 16.000 ljudi i doprinosi budžetu Republike Srbije sa više od 314 miliona evra godišnje, a uz stabilan regulatorni okvir njen ekonomski doprinos nastaviće da raste. Uz povoljne uslove poslovanja i nove projekte, značaj i popularnost piva u Srbiji dodatno će jačati.
[1] Studija ekonomskog uticaja pivskog sektora u Srbiji (period od 2015-2023. godine). Studija je naručena od strane Udruženja pivara Srbije, a sprovedena od Ernst & Young Consulting d.o.o. Beograd.
Foto: Udruženje pivara Srbije