Summi1
Summit2

McKinsey: Trgovačke marže pod sve većim pritiskom

TRGOVINA

Trendovi

13.03.2025

Konsultantska firma McKinsey u svom evropskom izveštaju "Grocery profitability outlook" zaključuje da su marže u maloprodaji prehrambenih proizvoda niske u poređenju sa drugim industrijama i pod stalnim pritiskom. Makroekonomski uslovi i dinamika industrije negativno su uticali na hipermarkete i supermarkete u poslednjih pet godina, dok su diskonteri blago povećali svoje marže.

Prosečna operativna profitna marža (EBITDA) trgovaca iznosila je 7,1% između 2009. i 2023. godine. Hiper- i supermarketi su 2023. godine zabeležili prosečnu EBITDA maržu od samo 6,6%. Istraživači naglašavaju da je pad zabeležen u poslednjih pet godina i da su ovo prosečne vrednosti, jer se profitabilnost značajno razlikuje među trgovcima.

Na primer, poljski Dino je u poslednjih pet godina ostvario EBITDA maržu od 9,2%, Kesko 9,1%, Axfood 8,6%, a Ahold Delhaize 8,5%. Sonae je zabeležio maržu od 8,1%, Colruyt 7,9%, Jeronimo Martins 7,5%, Lidl 6,1%, dok je Carrefour zabeležio maržu od 5,9%. Metro se nalazi na dnu liste sa EBITDA maržom od 4,8%.

McKinsey predviđa da će pritisak na marže trgovaca, posebno hiper i supermarketa, ostati izražen u narednih pet godina. Ako se ne preduzmu protivmere, prosečan pad EBITDA mogao bi iznositi između -0,2 i -2,7 procentnih poena.

Kompanija savetuje trgovce da naprave odlučne promene kroz strategije rasta, operativne efikasnosti i transformacije poslovanja, upozoravajući da istorijske mere optimizacije troškova više neće biti dovoljne i da će efekat u velikoj meri zavisiti od preduzetih akcija. 

Očekuje se da će udeo diskontera u ukupnoj prodaji u Evropi porasti sa 21,8% u 2023. na između 23% i 26% u 2026. godini, što predstavlja rast od 0,9 do 3,8 procentnih poena.

Takođe se predviđa da će udeo privatnih robnih marki u hipermarketima i supermarketima porasti sa 27,7% u 2023. na između 31% i 33% u 2029. godini, što je povećanje od 3,1 do 5,6 procentnih poena.

Izvor: PLMA