Summi1
Summit2

GfK: Mleko i pavlaka često u korpama potrošača

Panel domaćinstava: Kupovina mlečnih proizvoda za potrošnju u domaćinstvima

Vodič kroz kategoriju

05.10.2021

Mleko je, u posmatranom osmomesečnom periodu, bar jednom kupilo 98% domaćinstava u Srbiji, pri čemu znatno veći broj kupaca ima dugotrajno, odnosno UHT mleko…  Penetracija kupaca pavlake je nešto niža nego kod mleka, ali i dalje na izuzetno visokih 96% svih domaćinstava u Srbiji

Autor: Dalibor Minić

U fokusu ovog istraživanja je kupovina mleka i pavlake u domaćinstvima u Srbiji, u periodu od oktobra 2020. do maja 2021. godine.
Mleko je, u posmatranom osmomesečnom periodu, bar jednom kupilo 98% domaćinstava u Srbiji, pri čemu znatno veći broj kupaca ima dugotrajno, odnosno UHT mleko. Tokom ovih osam meseci, domaćinstva su kupovala mleko u proseku 28 puta.

Mleko se najviše kupuje u supermarketima (30% svih kupljenih količina) i minimarketima (26%), dok ostali maloprodajni formati imaju učešće niže od 20%: tradicionalne prodavnice 19%, diskontni lanci 11% i hipermarketi 10%.

Pet vodećih brendova mleka na domaćem tržištu čini 54% svih količina kupljenih u domaćinstvima. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Dukat, Meggle, Moja Kravica, Pilos i Zdravo!. Kao brend sa najvećom lojalnošću kupaca izdvaja se Moja Kravica, dok lojalnost trgovačkim markama mleka iznosi 25%, a trgovački lanac sa najvećom lojalnošću kupaca u kategoriji je Maxi.

Značaj promocija pri kupovini mleka je takav da oko 30% ukupnih količina kategorije bude kupljeno na nekoj promociji ili akciji. Pritom, učešće promocija u kategoriji mleka beleži rast u odnosu na isti period pre godinu dana.

Penetracija kupaca pavlake je nešto niža nego kod mleka, ali i dalje na izuzetno visokih 96% svih domaćinstava u Srbiji. Najveći deo ove kategorije čine kisele pavlake sa udelom mlečnih masti od 16% do 20%. Učestalost kupovine pavlaka je oko 16 puta tokom posmatranog perioda, odnosno, dva puta mesečno, u proseku.

Količinski, najveće učešće u kupovini pavlaka za domaćinstvo imaju – kao i kod mleka – supermarketi (30%) i minimarketi (26%), dok je za pavlake karakteristično nešto veće učešće diskontnih lanaca, gde se kupi oko 15% od ukupnih količina kategorije.

Vodećih 5 brendova čini 57% ukupnih količina pavlake u domaćinstvima, i ti brendovi su (abecednim redosledom): Granice, Meggle, Moja Kravica, Pilos i Premia. I ovde se Moja Kravica izdvaja kao brend sa najvećom lojalnošću kupaca, dok je Lidl trgovački lanac kome su kupci pavlaka najlojalniji kada kupuju kategoriju. Generalno, lojalnost trgovačkim markama pavlake je veća nego u slučaju mleka i iznosi 34%.

Količinsko učešće pavlaka kupljenih na promocijama i akcijama je slično kao i kod kategorije mleka, i u analiziranom periodu iznosi 30%, sa trendom rasta u odnosu na prethodni uporedivi period.

-

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002. a u BiH u periodu 2004. do 2012. godine). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja.

-

O GfK
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača