U poslovnim susretima učestvovalo je preko 40 proizvođača i izvoznika iz Srbije i Zapadnog Balkana i 10 prestižnih Evropskih kupaca i distributera svežeg voća i povrća, poput Champion-Fruit Kft (Mađarska), ICA (Švedska), Arctic (Poljska/Norveška), Eurogroup (Italija), Consorfrut (Poljska), Greenyard (Belgija) i druge.
Cilj događaja je povezivanje srpskih i regionalnih proizvođača sa inostranim kupcima i to na domaćem terenu, kako bi poslovne prilike bile dostupne što većem broju učesnika i to uz manje troškove u poređenju sa nastupima na velikim internacionalnim sajmovima. Takođe, globalne turbulencije, klimatske promene i inflacija su skratile mnoge dobavljačke lance, time otvarajući prostor za Srbiju i region da se pozicioniraju aktivnije na izvoznim tržištima.
Fruitnet Forum South East Europe 2023 partnerski organizuju međunarodna medijska kuća Fruitnet Media International i Privredna komora Srbije, uz podršku Projekta "Velika mala privreda" koji finansira Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).
Forum je usmeren ka malim i srednjim kompanijama, proizvođačima koji teško mogu da dođu do kupaca na ovom nivou. Sastanci su unapred dobro pripremljeni, svi kupci jako dobro znaju šta da očekuju, ali ono što je još važnije, mala i srednja preduzeća su pripremljena da se predstave i započnu ili nastave internacionalizaciju svog poslovanja, izjavio je Mihailo Vesović, direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju PKS.
On je istakao da je tržište svežeg voća i povrća veoma bitno za ukupnu privredu i poljoprivredu Srbije i naveo da voće i povrće čini 25 odsto našeg izvoza, a da polovina tog voća završi na zahtevnom tržištu EU. Najavljuje da će zbog značaja tog sektora poljoprivredne proizvodnje, Privredna komora Srbije sa partnerima i sledeće godine organizovati FruitNet Forum South-East Europe.
Srpska i regionalna industrija hrane imaju ogroman potencijal za rast. Prilagođavanje krizama, održavanje konkurentnosti i povezivanje sa kupcima su ključni. Danas možemo razgovarati o ovim vitalnim pitanjima sa stručnjacima za trgovinu, naučiti o tržišnim trendovima i uspostaviti značajne poslovne veze. USAID je ponosan što podržava današnje okupljanje koje pomaže da se agrobiznisi iz Srbije povežu sa svetom, rekla je Naida Zečević Bin, direktorka kancelarije za demokratski i ekonomski razvoj, USAID Srbija.
Na otvaranju se prisutnima obratio i Đorđo Mancino, u ime Fruitnet Media International, organizacije zadužene za privlačenje inostranih kupaca.
Fruitnet je posvećen Srbiji i Zapadnom Balkanu zbog svoje ključne uloge u evropskoj trgovini. Bogata poljoprivreda u regionu i blizina ključnim tržištima, kao i diverzifikacija izvoznih tržišta, su od suštinskog značaja za industriju svežih proizvoda, a Fruitnet je tu da pruži smernice i podršku u kretanju kroz složenost međunarodne trgovine, rekao je Mancino.
Već sarađujemo sa firmama iz Srbije i veoma nam je drago što danas na jednom mestu imamo priliku da upoznamo nove dobavljače. Zainteresovani smo za ceo spektar voća i povrća, prateći sezonalnost i periode kada su proizvodi odavde konkurentni i potrebni na našim tržištima. Mi kao grupacija pokrivamo većinu zemalja Centralne Evrope, Baltičkih zemalja i dela Balkana, izjavio je Gordan Tolevski, predstavnik Eurogroup Italia.
Pored B2B sastanaka, u plenarnom delu Foruma održane su prezentacije posvećene planiranju proizvodnje i izvoza voća i povrća iz jugoistočne Evrope, predstavljene su najbolje prakse poslovanja sa EU prodajnim lancima i uvoznicima, a razgovaralo se i o uticaju klimatskih promena i drugih nepovoljnih faktora na proizvodnju i trgovinu.
Izvor: InStore
Foto: Ivana Vukotić i Boban Ristić/PKS