Summi1
Summit2

Izazovi malih trgovinskih lanaca u 2024. godini

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

09.01.2025

Godina za nama donela je brojne izazove malim trgovinskim lancima u Srbiji, od kojih su najistaknutiji rast operativnih troškova, intenzivna konkurencija velikih lanaca i promena navika potrošača. Ekspanzija diskontnih lanaca koji su nastavili širenje na tržištu, kao i upliv novih diskontera postavila je dodatni pritisak na cene i marže malih trgovaca. Ovi lanci koriste ekonomiju obima, čineći cene proizvoda povoljnijim, dok su mali trgovci često suočeni s nepovoljnijim uslovima nabavke.

Autor: Nada Niklanović, konsultant, Victory consulting

Inflacija i rast kamatnih stopa u prethodnoj godini dodatno su povećali troškove poslovanja, posebno u segmentu nabavke i logistike. Nedostatak radne snage je prepoznat kao ključni izazov na tržištu maloprodaje. Na tržištu Srbije, ovaj problem je dodatno pojačan migracijom radne snage u inostranstvo, gde zaposleni pronalaze bolje uslove rada i veće plate. Statistike pokazuju da je tokom 2023. i 2024. godine značajan broj kvalifikovanih radnika napustio sektor trgovine.

Veliki trgovinski lanci ne samo da nude veću platu zaposlenima, već im pružaju i dodatne beneficije poput obuka i mogućnosti za napredovanje, što čini njihov radni ambijent stabilnijim i atraktivnijim. Mali trgovci, izloženi visokim operativnim troškovima, suočavaju se s velikim izazovima u konkurisanju s većim tržišnim igračima, što značajno ograničava njihove mogućnosti za ulaganje u razvoj zaposlenih i unapređenje poslovnih procesa.

Deficit radne snage ima domino efekat na poslovanje malih trgovaca. Povećava se pritisak na postojeće zaposlene, što dovodi do češće pojave sindroma sagorevanja (burnout). Smanjenje kvaliteta usluge i slabija korisnička podrška direktno utiču na zadovoljstvo kupaca i njihovu lojalnost. Nedostatak radne snage usporava procese dopune polica, promena cena, redovnog održavanja objekata, kao i usluživanje na pozicijama mesare i delikatesa čime se narušava operativna efikasnost.

Jedan od potencijalnih odgovora na ovaj izazov jeste veća automatizacija i digitalizacija procesa. Međutim, i ovde mali trgovci nailaze na prepreke, jer ulaganje u tehnologiju zahtevaju značajne resurse koje oni često nemaju. Drugi pristup uključuje prilagođavanje radnih uslova, poput uvođenja fleksibilnih radnih sati, povećanja minimalne zarade u granicama mogućnosti i stvaranja boljeg radnog okruženja, koje može privući i zadržati zaposlene.

Jedan od ključnih problema jeste nedovoljna digitalizacija procesa i neadekvatno ulaganje u moderne alate za upravljanje zalihama, odnose s kupcima i online prodaju. Dok su potrošači sve više skloni digitalnim kanalima kupovine, mali lanci zaostaju u prilagođavanju ovim promenama.

Prema dostupnim podacima, broj zatvorenih malih trgovinskih radnji se povećao, pri čemu je 2023. godine više od 3.500 malih trgovaca prestalo s radom, a sličan trend se nastavio i tokom 2024. godine. Nedostatak podrške u vidu subvencija ili povoljnih kredita dodatno je otežao situaciju za ove poslovne subjekte.

Šta mali trgovinski lanci moraju uraditi u 2025. godini kako bi ostali konkurentni?
Kako bi opstali u sve zahtevnijoj tržišnoj utakmici, mali trgovinski lanci u Srbiji moraju preduzeti strateške korake u 2025. godini. 

Prvo i osnovno, digitalizacija poslovanja mora postati prioritet. 

Investiranje u digitalne tehnologije postaje ključna strategija za male trgovinske lance u prilagođavanju novim tržišnim zahtevima i povećanju konkurentnosti. Osim softvera za upravljanje zalihama, online prodaju i CRM alate, moderni digitalni trendovi pružaju dodatne prilike za optimizaciju operacija i poboljšanje korisničkog iskustva. Samouslužne kase omogućavaju bržu i efikasniju naplatu, i smanjuju pritisak na zaposlene. Digitalne cene omogućavaju automatske promene cena i brzu reakciju na tržišne fluktuacije, što je ključno za male trgovce u dinamičnom okruženju. Loyalty programi putem aplikacija pomažu u praćenju kupaca i personalizaciji ponuda, što povećava lojalnost i poboljšava prodaju. Ulaganje u digitalizaciju vodi ka unapređenju korisničkog iskustva i optimizaciji operacija, čime se otvaraju nove mogućnosti za konkurentnost i dugoročni rast malih trgovaca.

Analitika i upravljanje finansijama
Za male trgovce, upravljanje finansijama je često problematično, posebno u uslovima nestabilnog tržišta. Aplikacije za praćenje finansijskih tokova i optimizaciju naplate potraživanja mogu značajno poboljšati likvidnost. Analitički alati za predikciju prodaje omogućavaju trgovcima da bolje upravljaju zalihama i smanje rizik od gubitaka zbog viška zaliha.

Pravovremeno praćenje i optimizacija troškova, uz korišćenje analitike za predviđanje potrošnje, omogućavaju malim trgovcima da ne samo prežive u konkurentnom okruženju, već i povećaju svoju profitabilnost.

Pored tehnoloških unapređenja, ključno je fokusirati se na edukaciju zaposlenih i implementaciju modernih marketinških strategija. Mali trgovci mogu stvoriti konkurentsku prednost kroz personalizovano korisničko iskustvo i lojalnost kupaca, koristeći lokalne specifičnosti i direktnu komunikaciju s potrošačima.

Investiranje u digitalne tehnologije postaje ključna strategija za male trgovinske lance u prilagođavanju novim tržišnim zahtevima i povećanju konkurentnosti. 

Razvoj saradnje s lokalnim dobavljačima - konkurentska prednost malih trgovaca
Razvoj saradnje s lokalnim dobavljačima i uključivanje „domaćih“ proizvoda može biti značajna prednost. Ova strategija omogućava diferencijaciju na tržištu i zadovoljenje potražnje za autentičnim i kvalitetnim proizvodima. 

Sve veći broj velikih trgovinskih lanaca poseže za strategijama smanjenja troškova, često nauštrb kvaliteta proizvoda. Fokus na obim prodaje i optimizaciju cena rezultira plasiranjem proizvoda nižeg kvaliteta, što kod potrošača stvara nezadovoljstvo i sumnju u pouzdanost ovih lanaca. Za male trgovinske sisteme, ovo otvara vrata za diferencijaciju kroz saradnju s lokalnim dobavljačima.

Lokalni proizvodi, bilo da se radi o svežem povrću, domaćim sirevima ili tradicionalnim prerađevinama, zadovoljavaju sve veću potražnju za kvalitetom i autentičnošću. Potrošači prepoznaju vrednost „domaćih“ proizvoda, naročito onih koji se ističu po ukusu, svežini i pouzdanom poreklu. Time mali trgovci mogu steći značajnu konkurentsku prednost kroz ponudu koja nije dostupna u standardizovanoj i globalizovanoj ponudi velikih lanaca.

Lokalni dobavljači omogućavaju fleksibilnije snabdevanje, što je ključno za održavanje kvaliteta. Direktna nabavka proizvoda od lokalnih dobavljača eliminiše potrebu za posrednicima, što omogućava bolju kontrolu kvaliteta robe. Ovo smanjuje rizik od oštećenja ili kvarenja proizvoda tokom transporta i skladištenja u dugim lancima distribucije. Na ovaj način mali trgovci ne samo da podižu reputaciju već i opravdavaju blago višu cenu proizvoda u očima kupaca.

Put ka održivosti
Održivo poslovanje malih trgovaca zahteva strateško razmišljanje i spremnost na promene. Primeri iz regiona potvrđuju da su inovacije i oslanjanje na lokalne zajednice ključni faktori za dugoročan uspeh. Bliskost s kupcima i sposobnost brzog prilagođavanja promenama na tržištu predstavljaju konkurentske prednosti koje mali trgovci bi trebali  da dodatno razvijaju. Paralelno s tim, neophodno je investirati u digitalizaciju i modernizaciju poslovnih procesa kako bi ostali relevantni. Bez prilagođavanja promenama, svaki sistem postaje ranjiv. Samo oni koji prepoznaju promenu kao priliku, mogu opstati i napredovati u svetu stalnih tržišnih transformacija.

Izvori:
Analiza tržišta maloprodaje u Srbiji (Izveštaji sa FMCG konferencija 2024).
MSP100 Expo 2024: Digitalni alati za razvoj malih biznisa

O AUTORU
Nada Niklanović, konsultant sa bogatim iskustvom u menadžmentu i oblastima organizacije, prodaje, marketinga, komunikacije i motivacije. Karijeru je započela u advertising i FMCG industiji. Nakon višegodišnjeg iskustva, svoju karijeru  posvećuje obuci i edukaciji timova kako bi unapredila njihove veštine i performanse. Sa sertifikatom za "Management 3.0" i ekspertizom u agilnim metodologijama, Nada je specijalizovana za inspirativne i inovativne pristupe upravljanju ljudima i organizacijama. Takođe, Nada je akreditovani ekspert za "Inspire Happiness at Work" motivaciju, Coaching i Organizacionu transakcionu analizu što je dodatno jača u njenom radu na podizanju zadovoljstva i motivacije zaposlenih. Njen pristup uključuje rad sa klijentima u neposrednom kontaktu, rešavajući najzahtevnije izazove koje postavljaju kompanije. Kao iskusni trener, Nada je održala veliki broj treninga u kompanijama iz regiona, gde je prepoznatljiva po svojoj praktičnoj i iskustvenoj metodičnosti. Njeni treninzi odlikuju se interaktivnim pristupom i prenosom znanja iz svakodnevnog rada sa različitim kompanijama.