Summi1
Summit2

Nikola Novković, izvršni direktor komercijalnih poslova, Gomex: Za napredak celog sistema – dodatna edukacija i stimulacija zaposlenih da iznose svoje ideje

KROZ PRIZMU TRGOVCA

Intervju

29.10.2021

Prema njegovom mišljenju, većina trgovaca je uspela da se prilagodi nastaloj epidemiološkoj situaciji i pruži stabilnost snabdevanja, što je ujedno i njegova pohvala tržištu. Najveći problemi u sektoru uslovljeni su siromaštvom, što se dosta odražava i na stabilnost radne snage, dodaje Novković.

Šta je ono što biste pohvalili na našoj trgovačkoj sceni?
U okolnostima koje su bitno izmenjene od početka pandemije na ovamo, pohvalno je što je većina trgovaca uspela da se prilagodi tome na adekvatan način i obezbedi, pre svega, stabilnost snabdevanja građana. Razvoj je išao najviše u smeru uspostavljanja i pospešivanja online prodaje, kao i digitalnih inovacija. Gomex je u prvoj fazi pandemije za građane Zrenjanina omogućio online kupovine i dostave putem aplikacije, a sada kroz partnersku saradnju sa kompanijom Glovo pokušavamo da damo dodatni impuls ovom vidu prodaje.
Takođe, kao najbitniju inovaciju koja se tiče našeg loyalty programa istakao bih personalizovane kupone, kojima imaoci Gomex aplikacije, uz određene uslove, ostvaruju pravo na popuste putem kupona za proizvode ili kategorije proizvoda koje su kupovali u prethodnom periodu. Smatram da je ovakav vid loyalty programa pravi način stvaranja lojalnosti potrošača, pre svega onih nešto mlađih.
Ono što bih voleo da primenimo kod nas, odnosi se na pojednostavljivanje obavljanja kupovine. U tom smislu postoji praksa, gde je jedan od inovatora bio Amazon. Kroz sistem kamera i senzora prepoznaje se kupljena roba i na taj način štedi se vreme za skeniranje bar kodova i izbegava čekanje na kasi.

Koji su, prema vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Najveći nedostaci u sektoru su uslovljeni siromaštvom tržišta. Iako postoji rast prosečnih plata, medijana je i dalje na više nego skromnom nivou, tako da klizimo ka društvima gde je bogatstvo koncentrisano u sve manjem procentu stanovništva. To se najviše odražava na stabilnost radne snage u maloprodaji, pre svega u urbanim sredinama, a dobro uigran i edukovan tim je od ključnog značaja za funkcionisanje prodavnice, kao osnovne jedinice sistema.

Ono što mi je, takođe, od ključnog značaja prilikom opredeljivanja za kupovinu je brzina usluge, tako da veliki značaj pridajem tome koliko se čeka na kasi ili prilikom usluživanja na delikatesu.

Na šta prvo obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
S obzirom na to da smo u Gomexu tokom godina poseban fokus stavili na sveže proizvode, čak i kad privatno obavljam kupovinu, prvo mi pažnju privlači izgled voćarice i kvalitet voća i povrća, što je na neki način poziv za ulazak u samu radnju. Potom obraćam pažnju na druge stvari, kao što su asortiman, izloženost robe i cene.
Ono što mi je, takođe, od ključnog značaja prilikom opredeljivanja za kupovinu je brzina usluge, tako da veliki značaj pridajem tome koliko se čeka na kasi ili prilikom usluživanja na delikatesu.

Da li u sklopu praćenja konkurencije posećujete konkurentske trgovine?
Nemam problem sa tim da istaknem da posećujem konkurentske objekte u cilju što boljeg razumevanja, na koji način da unapredimo naše objekte. S obzirom na to da imam respekt prema svakoj vrsti konkurencije koja funkcioniše na fer principima, to jest plaća poreze državi, kao i doprinose za zaposlene, obilazim kako najveće trgovačke lance u zemlji, tako i prodavnice iz TT kanala.
Svakako da je pojava Lidla od pre par godina, kao nekog ko funkcioniše na nešto drugačijim principima u odnosu na ostatak tržišta, uticala da se ostali trgovci tome prilagođavaju. Mi u Gomexu smo u tom smislu odlučili da ne ulazimo u unapred izgubljene bitke, već da budemo što različitiji, sa fokusom na svežoj robi i na poznatim brendovima, kroz saradnju sa dobavljačima.

Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama, trgovcima – kako unaprediti sektor?
U periodu kada informacione tehnologije i digitalizacija uzimaju sve više maha, deluje da su ljudski resursi u priličnoj defanzivi. Sistemi sve većim brojem pravila i procedura pokušavaju da smanje eventualne negativne uticaje “ljudskog faktora” na poslovanje, što je donekle i opravdano. Međutim, to za posledicu može da ima smanjenje kreativnosti, ideja i inovacija kod ljudi koji su nosioci razvoja sistema. Zato je najvažnije kod zaposlenih stimulisati pravo da slobodno iznose svoje ideje, jer se samo na taj način, kao i kroz dodatnu edukaciju, može omogućiti napredak celog sistema.