Summi1
Summit2

Smart Plus Research: Žitarice za doručak – lagan, ukusan i brz obrok

InFokus: žitarice za doručak

inFokus

18.10.2022

Kada se pomene ova kategorija, ljudima najčešće padne na pamet nekoliko vrsta proizvoda, i to na prvom mestu musli (33,5%), a više od četvrtine odgovora se odnosi na kategorije corn flakes-a, zatim pahuljica generalno, a onda i na ovsene kaše i ovsene pahuljice. Petina odgovora se odnosi na nešto što je zdravo, a javljaju se još i atributi – ukusno, brzo i subjektivni osećaj lakoće

Autor: Smart Plus Research

Žitarice za doručak se u našoj kulturi i mentalitetu nisu baš lako „primile“ kao tipičan doručak. Godinama traje njihov ulazak na „mala vrata“. To pokazuju podaci da oko polovine populacije, za doručak i dalje jede neke druge namirnice, verovatno ono što se oduvek smatralo za „jači i konkretan doručak“ – jaja, sir, suvomesni proizvodi, različiti namazi i sl. Važni razlozi za to su percepcija da žitarice ne daju dovoljno energije/ne zasite dovoljno, ne odgovaraju režimu ishrane koji osobe primenjuju ili ih ljudi prosto ne vole. 

Na mnoga pitanja, u vezi sa proizvodima od žitarica za doručak, dobili smo odgovore u ovom istraživanju, sprovedenom u julu i avgustu 2022, na uzorku od 1.000 građana, reprezentativnom prema polu, godinama i regionu u kom žive. 

Žitarice za doručak – zdravo, ukusno, lagano, brzo  
Kada se kaže „Žitarice za doručak“, ljudima najčešće padne na pamet nekoliko vrsta proizvoda, i to na prvom mestu musli (33,5%), a više od četvrtine odgovora se odnosi na kategorije corn flakes-a, zatim pahuljica generalno, a onda i na ovsene kaše i ovsene pahuljice. Petina odgovora se odnosi na nešto što je zdravo, a javljaju se još i atributi – ukusno, brzo i subjektivni osećaj lakoće. Proizvođači i prodavci ovakve vrste laganih i brzih obroka su nas tokom godina svojom komunikacijom i ponudom tome naučili – da znamo šta je ova kategorija, kako i sa čim se može konzumirati, kao i da vrednujemo na određeni način ovakve obroke. 

Kada su u pitanju brendovi koji opštoj populaciji padaju na pamet pri pomenu žitarica za doručak, na prvom mestu su Nestle i Dr.Oetker (po 20,3%), dok je vrlo dobru asocijaciju sa kategorijom napravio i domaći brend Fun&Fit (drugo mesto sa 11,6%). Na trećem mestu je marka Dobra sa 7,6%, koja se sa svojim ovsenim kašama, među prvima pojavila kod nas. 

Poznatost brendova/proizvođača
Najpoznatije marke, na spontanom nivou, bez obzira na potkategoriju žitarica, su Dr.Oetker (40,4%) i Nestle (33,1%), praćene Fun&Fit brendom (23,4%). Ovi procenti još više dobijaju na intenzitetu uz podstaknutu poznatost od strane istraživača, kada skoro 90% građana zna za marku Dr.Oetker ili 84,1% njih za Nestle, kao i 81,4% za Fun&Fit. Dobru podstaknutu poznatost imaju žitarice pojedinih prodajnih lanaca (trgovačke marke), kao što su Delhaize Serbia (57,5%), zatim dm Bio (53,9%) i Bio Špajzove (48,8%). Po učestalosti javljanja slede ih Dobra i Vitalis.  

Da li su žitarice za doručak dobre za svakoga 
Zbog čega ljudi proizvode od žitarica koriste za doručak? Na prvom mestu je percepcija efekata dejstva na organizam - da je to lagan obrok koji ne pada teško (60,2%). Na drugom mestu je jednostavna i brza priprema (58,5%), što je potpuno razumljivo shodno vremenu u kome živimo i u kome nam je toliko važna pogodnost, praktičnost i udobnost.   

Bez obzira na kategoriju o kojoj je reč (musli i granole, pahuljice i kaše), važnost faktora koji određuju izbor proizvoda/brenda, je uvek isti: na prvom mestu po učestalosti odgovora je dobar ukus proizvoda, na drugom mestu je poverenje u kvalitet i na trećem mestu je povoljna cena

Nešto više od polovine njih kaže „zdravo je, dobro je za zdravlje“. Percepcija da su ovi proizvodi zdravi je, s jedne strane sigurno opravdana, ali s druge strane i kod nekih ljudi trebalo bi bar da postoji relativizacija toga stava, s obzirom na individualno stanje svakog organizma i postojeće moguće tegobe/bolesti od kojih oboljeva i sve veći broj mlađe populacije, kao što je npr. dijabetes ili predijabetično stanje (insulinska rezistencija i sl). Industrijski proizvodi ovog tipa, sadrže šećer i generalno ugljene hidrate, pa i neke sporne sastojke i iz tih razloga bi ponekad trebalo da postoji veći oprez i prethodno razmatranje. Povezan s tim je i podatak da više od petine opšte populacije koristi proizvode od žitarica kad je na dijeti – posebnom režimu ishrane, a možda je pitanje da li je ta dijeta dobra „za mene“.

Važnost faktora izbora i najčešće birani brendovi
Bez obzira na kategoriju o kojoj je reč (musli i granole, pahuljice i kaše), važnost faktora koji određuju izbor proizvoda/brenda, je uvek isti: na prvom mestu po učestalosti odgovora je dobar ukus proizvoda, na drugom mestu je poverenje u kvalitet i na trećem mestu je povoljna cena (uglavnom birano između 50% i 60%). Prihvatanje trenda zdravije ishrane se, takođe, vidi u biranju zdravijih opcija proizvoda – bez dodatog šećera, obogaćeno vitaminima, da je proizvod organski i sl. Na preferenciju da je proizvod bez dodatog šećera i obogaćen vitaminima odnosi se oko 40% odgovora u svim potkategorijama proizvoda od žitarica, dok se svaki peti odgovor odnosi na organsko poreklo. Iako dobar ukus proizvoda prednjači u izboru, ovako visoki procenti za zdravije opcije ukazuju na prilično visoku svest u očuvanju zdravlja i podižu očekivanje da svaki brend koji teži da se razvija, bude opažen kao inovativan i od poverenja, mora da proširuje asortiman svojih opcija u ovom pravcu.

Najpoznatije marke, na spontanom nivou, bez obzira na potkategoriju žitarica, su Dr.Oetker (40,4%) i Nestle (33,1%), praćene Fun&Fit brendom (23,4%)

Kada su u pitanju kaše, najčešće biran brend je Dr.Oetker (47,1%), koji je napravio priličnu distancu od pratilaca, Fun&Fit (18,7%) i Dobra (15,3%). Inače, najviše preferirani tipovi kaša su sa dodacima voća, praćeni dodatkom čokolade, zatim orašastim plodovima.

Kod muslija i granola je situacija obrnuta, najčešći izbor je brend Fun&Fit (29,1%), a slede Dr.Oetker (17,1%) i Nestle (14,4%). Interesantno je da značajan deo tržišta u ovoj potkategoriji otpada na „no name“ proizvođače, „na meru“ (14,1%), gde sigurno odlučuju ili povoljna cena ili dobar opaženi odnos cene i kvaliteta.
Kod pahuljica kao proizvoda, na prvom mestu se kupuju standardne ovsene pahuljice (bez bilo kakvih dodataka), gde korisnici po izboru dodaju svoje sastojke (62,9%), na drugom mestu je kornfleks kao vrsta kukuruznih pahuljica (51%) i na trećem pahuljice drugih vrsta žitarica (spelta, heljda, ječam sa 30,1%). Što se brendova tiče, najčešći izbor je Fun&Fit (22,1%), zatim Nestle (18,8%) i Dr.Oetker (14,9%). Međutim, „na meru“ uzima 19,1% njih, što je veoma značajna konkurencija velikim korporacijskim brendovima.