Summi1
Summit2

Posle “raskida” sa koronom

AKTUELNO - uvodnik majski broj InStore

Srbija

26.05.2020

Odlazak u prodavnicu samo po dva ili tri artikla se skoro izgubio i kupovine su postale zaista kupovine, a ne „skokovi po nešto“

Autor: Slobodanka Kuzman
direktor operacija, Aroma marketi

Često se setim reči moje profesorke filozofije iz srednje škole: Deco, vi ste svedoci jednog veoma turbulentnog vremena posle kojeg nikada više ništa neće biti isto... još češće nisam sigurna da li je to blagoslov, prilika ili nesreća.

U svim turbulencijama našeg vremena, desila nam se i ona - Korona, sa pedigree imenom Pandemia Covid-19 i borili smo se svi svojski sa njom i posledicama, strahovima, stihijama, organizovano, lično ali sa istom namerom i ciljem.

A onda nas je ona ostavila, ili smo mi nju ostavili, uglavnom, rastali smo se... i posmatrajući sebe i ljude oko sebe, ne mogu a da ne primetim da se svi ponašamo kao da smo izašli iz neke loše emotivne veze. Možda zato što smo tako naglo raskinuli, ne znam, ali se svi ponašamo onako kako se ni pre te, loše, veze, a ni slučajno u toku nje, nikada nismo ponašali...

Neki su bojažljivi, teško se ponovo snalaze „sami“ u gradskoj gužvi, dvoume se da li je vreme da ponovo izlaze, da li je „zaista sve prošlo?“ i mogu da „viđaju druge ljude“ dok drugi menjaju tri kafane u danu, grle se i ljube sa svima, sede u kafićima i rade sve „što nisu smeli“. Ali, i pored svega sa strane gledano, nikada više neće biti isto i neke navike su se definitivno promenile.

Kao osoba sa već dugogodišnjim iskustvom u trgovini, htela ili ne htela, moj mozak ritejlera me nagoni da gledam svoje potrošače i uviđam promene u njihovim navikama koje su nekako ostale posle „raskida“ sa koronom. Potrošači su u toku tog vremenskog razdoblja (da ga tako nazovemo) naučili zašto se osnovne životne namirnice baš tako zovu, i iako im sada nisu neohodne jer ih imaju kod kuće taman koliko ih ima i u prodavnici, kursor svoga odredišta za kupovinu su pomerili na stranu gde su to mogli da nađu u kritičnom trenutku. Odlazak u prodavnicu samo po dva ili tri artikla se skoro izgubio i kupovine su postale zaista kupovine, a ne „skokovi po nešto“. Vreme provedeno napolju je počelo ponovo da ima težinu, a shvatili smo i da možemo da preživimo iako nedeljom ne odemo, makar nešto, da pazarimo.

Nekoliko namirnica u asortimanu je odjednom odredilo da li je neka prodavnica snabdevena ili nije. I, odjednom su sve dubine različitih ukusa istog proizvoda izgubile težinu. I utisak da je nešto blizu, dostupno, raspoloživo i neophodno, trenutno je preovladao. A, šarenolika iskustva, različitih ukusa, nazvana su pravim imenom – užitak.

Trenutno su noćne kupovine u prehrambenim prodavnicama utihnule promenom navike nekretanja noću. I vikend je tiši i mirniji u prodavnicama. Kupovine hrane i kućnih potrepština su ređe, ali veće, i obavljaju se vrlo disciplinovano, u redu sa razmakom, i dalje.

Da li će ove nedavno stečene navike potrošača ostati, ostaje da nam pokaže naredno (nadam se ne tako turbulentno) vreme.