Summi1
Summit2

NielsenIQ RMS: Vrednosni rast prodaje keksa, čokoladnih tabli i čokoladnih namaza

VKK - Slatki program

Analize

21.12.2022

Najprodavaniji ukus keksa je „bez dodatog ukusa“ sa ostvarenih 92,8% vrednosne prodaje... Kada su u pitanju vrste čokoladnih tabli, najveće učešće u prodaji ima mlečna čokolada sa 85,6%... Što se namaza tiče, najpopularniji je tzv. beli i crni sa 55,8% u ukupnoj prodaji

Autor: NielsenIQ

Keks i mešovito pakovanje keksa
Bilo da će se naći kao obavezno posluženje kada vam dolaze gosti ili da predstavljaju sladak zalogaj posle ručka ili poslasticu uz kafu, moramo priznati – keks nikada nećemo prestati da volimo. Podaci iz NielsenIQ RMS panela prodaje, za period od septembra 2021. godine do avgusta 2022. godine, govore nam o tome kakav keks i mešovita pakovanja keksa se najviše prodaju u Srbiji.

Vrednosna prodaja u Srbiji pokazuje veći rast od količinske. Vrednosna prodaja iznosi 14,8%, dok količinska beleži rast od 3,1%.
Količinska prodaja beleži rast prodaje u svim regionima.

Vrednosna prodaja beleži rast u Beogradu (14,8%), dok je najveći skok zabeležen u Vojvodini sa 16,6%. Jugoistočna Srbija je zabeležila rast od 15%, a zapadna Srbija povećanje od 12,5%.

Najveća komadna prodaja keksa i mešovitih pakovanja keksa ostvarena je u jugoistočnoj Srbiji (26,6%) i Vojvodini (25,6%), dok je najmanja komadna prodaja ovih proizvoda zabeležena u centralno-zapadnoj Srbiji (22,5%).
Prema kanalima prodaje, keks i mešovito pakovanje keksa prodavali su se više u hipermarketima/supermarketima u poređenju sa prethodnom godinom – komadna prodaja porasla je za 3,3%, velike i srednje prodavnice 7,9%, dok male prodavnice beleže veliki rast komadne prodaje od 7,8%.

Prema kanalima prodaje, najveća količinska prodaja zabeležena je u velikim i srednjim prodavnicama (41,6%), zatim u hipermarketima i supermarketima (36,3%), malim prodavnicima (20,8%).

Prema segmentu, keks i mešovita pakovanja keksa dele se na biskvite i asortiman biskvita. Biskviti zauzimaju 98,8% količinske prodaje, a asortiman biskvita svega 1,2%. Situacija kod vrednosne prodaje je slična.
Najprodavaniji ukusi ovih proizvoda su: „bez dodatog ukusa“ sa ostvarenih 92,8% vrednosne prodaje, keks sa ukusom putera čini 1,7% vrednosne prodaje, dok ukus pomorandža ima udeo od 1,1%.
Prema tipu pakovanja, vrednosno najprodavanije su kutije (72,4%) i kese (23,8%). 
Prema gramaži, količinski najprodavanija pakovanja su ona od 300g (16,3% udela u prodaji), 150g (13,4%), 600g (9,6%) i 210g (8,1%).

U Srbiji, kako pokazuju podaci, popularniji je keks koji nije dijetalni – on čine 87,3% vrednosne i 81% količinske prodaje, dok dijetalni keks odnosi 12,7% vrednosne i 19% količinske prodaje.

Top 5 proizvođača, koji na tržištu ostvaruju 81% vrednosne prodaje, a 77,6% količinske, poređanih po abecednom redu, su: Bambi, Jaffa fabrika biskvita Crvenka, Mondelez International, SL Takovo i Štark.

Čokoladne table
Svuda u svetu, i u Srbiji, postoje razni tipovi i varijante čokolade, da zadovolje svačiji ukus. Razlikuju se mlečne, crne, bele…
Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period septembar 2021–avgust 2022, u Srbiji je uočljiv vrednsoni rast prodaje čokoladnih tabli u odnosu na prethodno posmatrani period od 9,4%, dok količinski i komadno prodaja je skoro identična odnosno veća za 4,8% i 4,9%.

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladne table stižu do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period, u objektima kiosci i paviljoni zabeležen je pad vrednosne (-1,6%), količinske (-3,2%) i komadne (-0,2%) prodaje ovih proizvoda, dok najveći rast beleže male prodavnice - vrednosno (12,7%), količinski (7,5%) i komadno (8,4%) 
Posmatrano prema regijama Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih tabli najveća je u Beogradu 26,8%, potom centralno-zapadnoj Srbiji 25,5%, jugoistočnoj Srbiji 24,6% a najmanja u Vojvodini 23,2%

Kada govorimo o najvećim proizvođačima čokoladnih tabli, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Ferrero, Mondelez, Pionir, Štark i Kraš. Ovih pet proizvođača zauzima 78,9% vrednosnog i 72,8% količinskog udela u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli na srpskom tržištu, u analiziranom periodu.

Za analizu prodaje važna je i njihova podela prema tipu dezerta: najveće učešće u prodaji ima mlečna čokolada i iznosi 85,6%, crna 4,7% i potom sledi mlečna i bela sa 4,4%, 

U analizu prodaje čokoladnih tabli uključena je i njegova podela prema tipu pakovanja: bags učestvuje sa 48,5%, wrapped 28,9%, boxes 22,3% u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli.

Ako posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije pakovanje je pakovanje od 100g sa učešćem od 25,5%, potom 80g i učešćem u prodaji od 14,3%, 300g sa učešćem od 10%. Ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji.

Čokoladni namazi
Za doručak, večeru ili užinu, čokoladni namazi su uvek brzo rešenje ukoliko želimo slatki obrok.
Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period septembar 2021–avgust 2022, u Srbiji je uočljiv vrednosni rast prodaje čokoladnih namaza u odnosu na prethodno posmatrani period od 1,4%, dok količinski beleži pad od -8,9%, i komadno pad od -8,5%.

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladni namazi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period, hipermarketi i supermarketi beleže rast od 1,6%, velike i srednje prodavnice rast od 2,9%. Male prodavnice beleže pad od -2,8%, a kiosci i paviljoni od -24,5%.

Posmatrano prema regijama Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih namaza najveća je u Beogradu i iznosi 30,7%, potom u Vojvodini 25,1%, jugoistočnoj Srbiji 23,8%, a najmanja u centralno-zapadnoj Srbiji 20,5%. 
Posmatrajući kanale prodaje, vrednosna prodaja najveća je u hipermarktima/supermarketima i iznosi 46,7%, slede velike i srednje prodavnice sa učešćem od 38,3% i male sa 15%. 

Prema podacima agencije NielsenIQ, za period septembar 2021– avgust 2022, kada je reč o proizvođačima u kategoriji čokoladni namazi – pet brendova, koji kumulativno imaju više od 78,6% tržišnog učešća, su Ferrero, Mondelez, Paraćinka, Podravka i SL Takovo (poređano abecednim redom). 

Za analizu, značajno je napomenuti koji je to ukus najomiljeniji kod srpskog potrošača. Tzv. beli i crni imaju 55,8% u ukupnoj prodaji, potom sledi samo kakao sa 42,3%, dok samo beli namaz ima 1,9% učešća u ukupnoj prodaji.
Najprodavaniji tip pakovanja je tegla sa 47,2%, potom sledi činija sa 32,4%, kantica sa 15,1% učešća. Čokoladni namazi u čaši imaju 5,1% učešća.

Ukoliko posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije je pakovanje od 700g sa 21,5% učešća, potom sledi pakovanje od 400g sa 15,3%, 500g sa 13,8%, 350g sa 8,6% i 900g sa 5,5% učešća u ukupnoj prodaji čokoladnih namaza.

NielsenIQ Retail Audit
NielsenIQ Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta, izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu, kao i maloprodajne cene, a sve to uz pomoć hand held terminala. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalih podataka značajnih za proizvođače, distributere i prodavce. Kanali prodaje koji su uključeni u analizu kategorije su: hipermarketi i supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni. NielsenIQ panel maloprodaje ne uključuje benzinske stanice, diskontne trgovine, cash & carry objekte, kao ni apoteke.