Summi1
Summit2

Raste potražnja za organskom hranom i pićima

Tema broja: bio i organski proizvodi

Srbija

20.09.2023

Segment voća i povrća postao je vodeći segment u 2022. godini i činio je 40,2% ukupnog prihoda. Trend organskog povrća pokrenut je u razvijenim regionima, uključujući Severnu Ameriku i Evropu, i proširio se na ekonomije u razvoju, kao što su Indija i Kina. Severna Amerika i Evropa su najveći potrošači organske hrane. Predviđa se da će potrošnja organskih proizvoda od mesa, ribe i živine registrovati najveći CAGR od 13,4% do 2030. godine

Pripremila: redakcija InStore magazina 

Veličina globalnog tržišta organske hrane i pića procenjena je na 208,19 milijardi USD u 2022. i očekuje se da će rasti po kombinovanoj godišnjoj stopi rasta (CAGR) od 11,7% od 2023. do 2030. Jedan od primarnih faktora koji podstiču širenje tržišta je rastuća svest o zdravstvenim benefitima koji se dovode u vezu sa konzumacijom organskih proizvoda. Predviđa se da će prodaja organske hrane i pića rasti kao rezultat promene ponašanja potrošača pri kupovini. Osim toga, rastuća popularnost proizvoda bez GMO među potrošačima podstiče rast tržišta. Tržište je svedočilo značajnom rastu zbog povećane dostupnosti organske hrane i pića. Organski proizvodi više nisu ograničeni na nišne prodavnice ili pijace. 

Postali su lako dostupni u mejnstrim supermarketima, onlajn prodavcima, pa čak i u lancima brze hrane. Ova proširena distribucija omogućila je potrošačima da uključe organske opcije u svoje redovne navike kupovine. Osim toga, raste svest i zabrinutost ljudi koji se tiču uticaja konvencionalnih poljoprivrednih praksi na životnu sredinu. Ove prakse često doprinose problemima, kao što su degradacija zemljišta, zagađenje vode i gubitak biodiverziteta. Nasuprot tome, metode organske poljoprivrede daju prioritet održivim praksama koje imaju za cilj promovisanje zdravlja tla, očuvanje vodnih resursa i očuvanje staništa divljih životinja. Ovaj snažan naglasak na ekološkoj održivosti prihavljiv je sve većem broju potrošača koji aktivno traže proizvode koji su u skladu sa njihovim vrednostima održivosti i etičke potrošnje. 

Potražnja za organskim sastojcima je porasla u poslednjih nekoliko godina zbog želje za poboljšanjem opšteg zdravlja među potrošačima i razvijanja svesti o štetnosti sintetičkih sastojaka. Nekoliko zdravstvenih rizika je povezano sa upotrebom konvencionalne hrane, zbog prisustva sintetičkih hemikalija, kao što su pesticidi i antibiotici, kod životinja i biljaka. Uz to, učešće vlade u pomaganju potrošačima da razumeju razliku između lažno označenih proizvoda i onih legitimnih, takođe, je doprinelo opštem razvoju tržišta. Vlada u nekim delovima sveta je, takođe, izdala određene smernice koje zabranjuju upotrebu hemikalija, pesticida, hormona rasta i drugih sintetičkih hemikalija za promovisanje uzgoja organskih proizvoda. 

Štaviše, vlada u Indiji ohrabruje organsku poljoprivredu nudeći podsticaje uzgajivačima organskih prehrambenih proizvoda u okviru Nacionalne misije za hortikulturu (NHM). Negativan uticaj konvencionalne poljoprivredne prakse je daleko premašio njene pozitivne rezultate. Očekuje se da će regulatorna podrška za biološku poljoprivredu i propisi o trgovini snabdevanjem imati pozitivan uticaj na rast tržišta na duži rok. 

Intenziviranje tradicionalnog poljoprivrednog sistema stvorilo je potrebu za metodama organske poljoprivrede za održavanje zdravog zemljišta na dugi rok. Međutim, predviđa se da će visoki troškovi proizvodnje i operacija i kraći rok trajanja ograničiti rast tržišta tokom predviđenih godina. Štaviše, visoke cene proizvoda, koje ograničavaju široko prihvatanje kupaca, kao i ograničene mogućnosti izbora iz asortimana proizvoda, ometaju širenje tržišta. Visoki troškovi pakovanja, logistike i distribucije za produženje roka trajanja, takođe, ograničavaju rast tržišta.

Uvid u proizvode 

Segment voća i povrća postao je vodeći segment u 2022. godini i činio je 40,2% ukupnog prihoda. Trend organskog povrća pokrenut je u razvijenim regionima, uključujući Severnu Ameriku i Evropu, i proširio se na ekonomije u razvoju, kao što su Indija i Kina. Severna Amerika i Evropa su najveći potrošači organske hrane. Predviđa se da će potrošnja organskih proizvoda od mesa, ribe i živine registrovati najveći CAGR od 13,4% do 2030. Očekuje se da će sve veća zabrinutost u vezi sa veštačkim konzervansima i aditivima povećati potražnju za proizvodima tokom predviđenih godina. 

Segment organskih pića uključuje nemlečna pića, kafu i čaj, pivo i vino i druge, uključujući sokove i bezalkoholna pića. Segment organskih pića je spreman za eksponencijalni rast jer se potrošači odlučuju za prirodna pića u odnosu na gazirana pića zbog različitih zdravstvenih prednosti. Nemlečni napici su ušli u ovaj segment u 2022. Sve veće usvajanje veganske kulture će, takođe, verovatno podstaći rast segmenta. Prodaja kafe i čaja će verovatno zabeležiti najveći CAGR od 14,5% od 2023. do 2030. zbog velike potrošnje aromatizovanog čaja i kafe. 

Uvid u kanale distribucije 

Segment kanala supermarketa/hipermarketa imao je najveći udeo u prodaji organskih proizvoda, sa više od 60% u 2022. Ove prodavnice imaju širok portfolio brendiranih, ali i domaćih proizvoda. Neke od prodavnica i njihova sposobnost da dopunjuju zalihe popularnih brendova, takođe, utiču na rast ovog segmenta. Sve veći broj lanaca supermarketa i hipermarketa i promena maloprodajnog pejzaža, posebno u privredama u razvoju, povećavaju prodaju proizvoda preko ovog kanala. 

Predviđa se da će segment kanala za onlajn prodaju registrovati CAGR od 12,9% od 2023. do 2030. Rastuća internet penetracija i ciljani marketing, koji kompanije obavljaju kako bi doprle do klijenata, verovatno će podstaći rast ovog segmenta. Trend onlajn prodaje i pretplatnih kutija sa organskim proizvodima, značajno su porasli u poslednje dve godine, što se očekuje da će pozitivno uticati na rast tržišta. Brz prodor onlajn namirnica i platformi za dostavu hrane koje nude svoje usluge na internetu, zajedno sa porastom korišćenja pametnih telefona, dodatno pokreće rast segmenta. 

Regionalni uvid 

Dostupnost poljoprivrednog zemljišta za organsku poljoprivredu u SAD, Australiji i Argentini primorala je regulatore da osmisle politike podrške za povećanje proizvodnje organske hrane. Zauzvrat se predviđa da će ovaj faktor imati pozitivan uticaj na potražnju na tržištu organske hrane i pića tokom predviđenog perioda. Tržište organske hrane i pića u Severnoj Americi dalo je veći doprinos na globalnom tržištu od 50,1% u 2022. godini, zahvaljujući jedinstvenim prednostima povezanih sa proizvodima, kao što su ekološki prihvatljivi proizvodi, bez hemikalija i ostataka, i zdraviji u poređenju sa konvencionalnom hranom. Očekuje se da će povećanje svesti potrošača o prednostima unosa negenetski modifikovanih ili konstruisanih proizvoda podstaći tržište Severne Amerike u bliskoj budućnosti. 

Očekuje se da će Azijsko-pacifički region biti najbrže rastući region sa CAGR od 15,6% od 2023. do 2030. godine, zahvaljujući rastućem trendu gotove hrane među ljudima iz radničke klase, kao i brojnom populacijom milenijalaca u zemljama, kao što je Indija. Kina, Indija i Japan su glavna tržišta u pogledu potrošnje na hranu. Štaviše, značajan porast potražnje za zamrznutom hranom, zbog kraćeg vremena za pripremu i kuvanje, otvara nove puteve za regionalno tržište organske zamrznute hrane. Očekuje se da će Evropa rasti CAGR od 10,7% tokom predviđenog perioda. Evropa je bila svedok značajne promene u stavovima potrošača prema održivosti i etičkoj potrošnji. 

Mnogi potrošači sada daju prednost proizvodima koji su proizvedeni na ekološki odgovoran način, što uključuje prakse organske poljoprivrede. Organska poljoprivreda promoviše biodiverzitet i zdravlje zemljišta i smanjuje upotrebu sintetičkih đubriva i pesticida, usklađujući se sa vrednostima ekološki svesnih potrošača. Prema tržišnom izveštaju Soil Association Certification iz 2023. godine, tržište organskih proizvoda u Velikoj Britaniji pokazalo je značajan rast zbog krize troškova života, pri čemu je prodaja porasla za 1,6% u 2022. Ovaj rast tržišta vođen je snažnim performansama u sektoru prehrambenih usluga, gde je prodaja povećana za 152%. 

Međutim, prodaja organske hrane i pića u supermarketima, nezavisnim prodavcima i kroz dostave na kućnu adresu, bila je mešana. Štaviše, prema nalazima brojinih istraživanja, organsko tržište ostaje na uzlaznoj putanji uprkos tome što se suočava sa preprekama. Značajno je da postoji značajan porast potražnje za održivom kupovinom među potrošačima, što ukazuje na snažno interesovanje za ekološke prakse. Zanimljivo je da analitičari naglašavaju da kupci sve više traže organsku robu koja ima razumne cene i lako je dostupna. Ovo implicira povoljne izglede za organsko tržište, što sugeriše održivi rast u doglednoj budućnosti.