Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Kako biste opisali današnju srpsku prehrambenu industriju?
Tržište prehrambene industrije u Srbiji je prilično dinamično, naročito u FMCG segmentu gde stalne inovacije produkuju stabilan rast ovog tržišta. Uz to proizvođači ulažu veliki napor u cilju podizanja svesti o domaćim proizvodima i podršci lokalnim brendovima koji, sada već možemo sa sigurnošću reći, u potpunosti ispunjavaju najviše evropske standarde u proizvodnim procesima. Kvalitet proizvoda je ključan za nas, jer potrošačima želimo da pružimo najbolji mogući proizvod. Zbog toga je važno da konstantno budemo u toku sa svetskim trendovima u industriji i ulažemo u nove tehnologije koje će obezbediti da konstantno isporučujemo visoko kvalitetne proizvode.
Ti novi trendovi o kojima govorimo naglasak stavljaju na zdrave i ekološki održive proizvode i proizvodne procese. Savremena usmerenost ka zdravijim načinima života dovodi do izbora nutritivno bogatijih proizvoda i ekološki standardizovanih pakovanja. Ekološka osvešćenost ljudi je trend koji će se vrlo verovatno nastaviti u narednim godinama, pa će prehrambenu industriju obeležiti fokus na zdravlju, ekologiji i podršci lokalnim proizvođačima.
Koje biste dobre primere iz prakse izdvojili?
Posvećenost inovacijama je ono što je obeležilo industriju i naše savremeno poslovanje u njoj. Da biste bili uspešni, morate aktivno pratiti svetske trendove i konstantno raditi na postavljanju novih standarda i revolucionarnih pristupa unutar naše oblasti. Ova inovativna orijentacija omogućava da ostanete relevantni i konkurentni na tržištu.
Na primer, u procesima proizvodnje, veliku pažnju moramo posvetiti usavršavanju recepata. Potrebno je razviti svest da se navike potrošača menjaju i da se tom procesu promene preferencija traženje mora odgovoriti jasnim ponudama kako bi se poverenje potrošača održalo. Naš portfolio prošao je kroz unapređenje receptura i potpuni redizajn pakovanja, što ilustruje predanost postavljanju trendova u industriji cerealija. Stalna evolucija i prilagođavanje trendovima jesu ključni faktori uspeha u današnjoj prehrambenoj industriji. Po tome se ona ne razlikuje mnogo od drugih biznisa.
Jedan od dobrih primera koji bih mogla izdvojiti je i kampanja „Lepota je unutra“, koja ne ukazuje isključivo na nutritivne vrednosti koje naši proizvodi kriju u sebi, već pokreću i dublju društvenu konvezraciju. Danas, kada se stvari više nego ikad shvataju krajnje površno, ceni i vrednuje spoljašnjost, mi usmeravamo pažnju javnosti na ono što je zaista važno, a što se nekad ne vidi na prvi pogled i sakriveno je duboko ispod površine.
Iako može zvučati potrošeno, posao koji radite zaista morate raditi sa ljubavlju kako biste postigli uspeh. Ukoliko ujutru ne ustanete iz kreveta željni novih izazova i rešenja, verovatno i nećete biti dovoljno motivisani da bi uspesima unapredite sektor. |
Koji su, prema vašem mišljenju, problemi u vašoj industriji na našem tržištu?
Iako ne mogu u potpunosti ovo okarakterisati kao probleme, mi moramo biti svesni da živimo u vremenu u kome je sve dostupno kao nikada ranije. Edukacija potrošača je na istorijskom maksimumu, a sa druge strane granice između svetskih brendova i kampanja sa jedne i naših, domaćih, sa druge strane, više ne postoje. Svi često čujemo floskolu „kako se to u svetu radi...“. Samim tim, to je dovelo do veoma visokih očekivanja – morate ispuniti „svetske“ kriterijume. Međutim, ukoliko želimo da idemo u korak sa dobrim svetskim praksama, onda i naši napori moraju biti veći, kako bismo dočekali momenat koji se u našem poslu priželjkuje, a danas sve teže ostvaruje – all lights on us. U brend komunikaciji, iskrenost je najvažnija. Zato moramo biti iskreni prema javnosti, ali i prema sebi. Ne možemo pričati o kvalitetu proizvoda, ako se nismo potrudili da svaki detalj bude gotovo savršen da zadovolji i najzahtevnije potrošače.
Postoji li neki proizvod iz vaše industrije, koji još nije stigao na naše tržište, a voleli biste da se uskoro nađe i na policama srpskih trgovina?
Nakon 20 godina rada u FMCG sektoru, uvek me obraduju inovacije i zanimljive stvari koje su u poslednjim godinama plasirane. Ono što se pojavi na inostranom tržištu, vrlo brzo danas dođe i do nas. U ovom momentu, tu bih prvenstveno istakla proizvode koji su fokusirani na održivost i odgovornost. Dakle, proizvodi koji imaju ekološka pakovanja, više opcija veganskih ili biljnih proizvoda. Verujem da oni mogu doprineti diversifikaciji ponude na našem tržištu koje, ovako obogaćeno, može mnogo bolje ispuniti očekivanja proizvođača u vezi sa održivim i inovativnim proizvodima.
Ipak, mora se uzeti u obzir dinamika i karakteristike domaćeg tržišta prilikom uvođenja novih proizvoda. Potrebno je pažljivo analizirati preferencije potrošača i prilagoditi celokupnu strategiju lansiranja kako bi se obezbedilo pozitivno iskustvo za sve potrošače.
Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama iz industrije – kako unaprediti sektor?Iako može zvučati potrošeno, posao koji radite zaista morate raditi sa ljubavlju kako biste postigli uspeh. Ukoliko ujutru ne ustanete iz kreveta željni novih izazova i rešenja, verovatno i nećete biti dovoljno motivisani da bi uspesima unapredite sektor. Osim toga, ključni oslonac jeste jasna poslovna strategija koja obuhvata investiciju u poslovanje, kvalitetan tim koji ima relevantne informacije sa tržišta i konkretan biznis plan, koji se treba adekvatno iskomunicirati, kako interno, tako i sa potrošačima.
Sa druge strane, imamo digitalizaciju kao standard. Bez prisustva na savremenim digitalnim kanalima, vi prosto ne postojite na tržištu. Nužno je biti otvoren ka savremenim trendovima i ispratiti ih najbolje moguće. I za sam kraj, još jedan važan segment jeste smanjenje lošeg uticaja na životnu sredinu u procesima proizvodnje. Iza toga se krije važnost odgovornosti prema potrošačima i celokupnoj zajednici. Kroz ove korake, možemo stvoriti održivu industriju koja ne samo što zadovoljava potrebe potrošača, već i doprinosi društvenim vrednostima.